TILBURG - Tilburg heeft er een fantastisch museum bij gekregen, maar niemand die het weet, dachten Sjaak Langenberg & Rosé de Beer toen zij het nieuwe woonzorgcentrum Koningsvoorde bezochten. Het atrium van Koningsvoorde vertoont sterke gelijkenis met de architectuur van het Guggenheim Museum in New York. De museale allure lag al besloten in het gebouw en hoefde slechts te worden geduid. Sjaak Langenberg en Rosé de Beer ontwierpen een huisstijl voor Museum Koningsvoorde die het museale karakter van het woonzorgcentrum versterkt.
In hun ontwerp krijgt Koningsvoorde een dubbele identiteit. Met eenvoudige grafische middelen worden de receptie en het restaurant van het woonzorgcentrum tot ontvangstbalie en museumrestaurant getransformeerd. De lift fungeert als tijdmachine. Je kunt uitstappen op de tweede etage, maar je kunt ook uitstappen in 1960, want de verdiepingen vormen tijdzones. Het museum telt 148 suppoosten: de bewoners van het woonzorgcentrum. Hun herinneringen aan Tilburg vormen het hart van de collectie. Door een campagne wordt het woonzorgcentrum annex museum met de stad verbonden.
© Sjaak Langenberg & Rosé de Beer |