geportretteerd een
sneak preview in het atelier van Monique Broekman in Den Bosch. Onder andere groenteman Jan Oomen, speeltuinbeheerder Rinus de Jong en mevrouw Kielman die haar man ooit in een Spiegeltent in Breda ontmoette, vergaapten zich twee uur lang aan de enorme, indringende portretten. Rinus de Jong over dit bezoek: “Ik moest even wennen, want het is heel groot. Maar ik sta er echt op zoals ik ben. ‘Zelfs het bultje op je hoofd zijn ze niet vergeten’ zei mijn vrouw direct. Ik vind het wel een eer dat ik hiervoor ben gevraagd.” Ook de tent kan Rinus wel bekoren. “Als er mensen zijn, is het net alsof ze onder de bomen staan. Dat heeft de kunstenaar mooi gedaan.” (citaat uit krant uitgegeven bij Heuveldag 2009).
Monique Broekman heeft een dwarsdoorsnede van de Heuvelbewoners geschilderd. Dit leverde een bont pallet aan kleuren op. Er is niet geselecteerd op iemands rol in de gemeenschap, maar er is wel gekeken naar een evenwichtige verdeling in leeftijd en geslacht. Broekman heeft bovenal gezocht naar interessante koppen om te portretteren. Zo kwamen Ousama Chih, Esendi Güller, Jan Oomen, Fatima Idamir, Jo Matthijssen, Rinus de Jong, Els van Vugt, Kiomi van den Brand, Joanna Muputu en Joke Kielman meer dan levensgroot op de façade van de tent terecht.
Een spiegeltent is oorspronkelijk een ronde kiosktent met daarin een danssalon omgeven door spiegelpanelen. Beschilderde façades zijn kenmerkend voor spiegeltenten. Spiegeltenten werden het meest gebruikt tijdens de glorietijd van het Belgische kermisleven tussen 1900 en 1925. De belangstelling voor de nog bestaande danssalons groeit tegenwoordig weer en de laatste Belgische exploitanten hebben hun, voor lokaal gebruik bedoelde oude wagenpark vervangen, om in heel Europa hun danssalons voor cultuurfestivals en andere doeleinden op te bouwen. Zo reizen er nu weer een tiental, al of niet originele danssalons rond.